Regulamin porządku domowego i współżycia mieszkańców Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
REGULAMIN
porządku domowego i współżycia mieszkańców
w Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
Na podstawie § 68 Statutu PSM uchwala się, co następuje:
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
Celem niniejszego regulaminu jest ustalenie obowiązków mieszkańców lokali PSM
w zakresie:
1) utrzymania w należytym stanie technicznym budynków i ich otoczenia,
a także pomieszczeń oraz znajdujących się w nich urządzeń i instalacji,
2) utrzymania porządku, higieny i estetyki osiedli,
3) korzystania z urządzeń i pomieszczeń ogólnego użytkowania,
4) zabezpieczenia przeciwpożarowego,
5) współżycia społecznego.
§2
W treści niniejszego regulaminu używane będą następujące skróty określeń:
− Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie określana słowem „Spółdzielnia”,
− administracja osiedla będzie określana słowem „administracja”,
− lokal mieszkalny i użytkowy będzie określany słowem „lokal”,
− członek Spółdzielni, właściciel lokalu, najemca lokalu z zawartą umową ze
Spółdzielnią będzie określony słowami „osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu”,
− osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu oraz używająca lokalu bez tytułu
prawnego, najemca lub podnajemca lokalu i osoby zamieszkujące łącznie
z wcześniej wymienionymi będą określone słowem „mieszkaniec”.
§3
Mieszkaniec na terenie Spółdzielni jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego
regulaminu zgodnie z § 11 ust. 1 Statutu oraz jest odpowiedzialny za przestrzeganie go
przez osoby, których prawa reprezentuje (członkowie rodziny, goście, pracownicy, klienci
itp.).
§4
Budynki, ich otoczenie oraz wszelkie pomieszczenia i urządzenia znajdujące się w osiedlach
spółdzielczych powinny być otoczone właściwą opieką i poszanowaniem.
Rozdział II. Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a mieszkańcem w zakresie
utrzymania w należytym stanie technicznym budynków, ich otoczenia,
urządzeń, instalacji oraz lokali.
§5
Administracja zobowiązana jest do:
1) systematycznego dbania o stan techniczny i sanitarno-porządkowy budynków oraz
ich części wspólnych,
2) mycia okien, lamperii i balustrad na klatkach schodowych, co najmniej 2 razy w roku,
w okresie wiosennym i jesiennym,
3) dostarczania korespondencji, w tym poprzez wrzucanie jej do tzw. „euroskrzynek”.
Korespondencja przekazana poprzez euroskrzynki traktowana jest jako skutecznie
doręczona,
4) wywieszania na klatkach schodowych i tablicach ogłoszeniowych informacji
kierowanych do mieszkańców w tym harmonogramu wywozu tzw. gabarytów przez
Miasto Poznań,
5) zapewnienia:
a) oświetlenia numerów porządkowych budynków,
b) oświetlenia klatek schodowych,
c) oświetlenia pomieszczeń ogólnego użytkowania,
d) dogodnego dojścia do domów i lokali,
e) możliwości składowania przez mieszkańców odpadów komunalnych w
wyznaczonych miejscach.
§6
Mieszkaniec jest zobowiązany do:
1) utrzymywania lokalu w należytym stanie technicznym oraz sanitarno-
epidemiologicznym,
2) utrzymywania porządku i czystości stopni oraz podestów na klatkach schodowych (z
wyjątkiem wiatrołapów i awaryjnych klatek schodowych w budynkach wysokich),
korytarzach oraz w pomieszczeniach ogólnego użytkowania, zgodnie z grafikiem
umieszczonym przez administrację.
Dopuszcza się możliwość przyjęcia powyższych czynności przez administrację lub
zlecenia ich podmiotom zewnętrznym po wyrażeniu zgody przez ponad połowę osób
posiadających tytuł prawny do lokalu w danej nieruchomości lub w klatce schodowej.
Ustaje wtedy obowiązek sprzątania określony w zdaniu pierwszym powyżej. W
sytuacji, gdy porządek lub utrzymanie czystości w danej nieruchomości lub klatce
schodowej nie są realizowane, administracja współdziałając z Radą Osiedla powinna
przejąć te obowiązki lub zlecić sprzątanie podmiotowi zewnętrznemu,
3) naprawy bądź ponoszenia wszelkich kosztów związanych z usuwaniem wszelkich
uszkodzeń powstałych z winy mieszkańca lub osoby, która jego prawa reprezentuje.
4) natychmiastowego zgłaszania administracji zauważonych uszkodzeń wszelkich
urządzeń oraz instalacji znajdujących się w lokalu, budynku lub jego otoczeniu oraz
w razie potrzeby, powiadamiania odpowiednich służb ratowniczych,
5) umożliwienia wstępu do zajmowanego lokalu służbom technicznym administracji
lub pracownikom upoważnionych przez administrację firm w celu dokonania
niezbędnych napraw lub wymiany instalacji oraz urządzeń, a także w celu usunięcia
uszkodzeń - pod rygorem odpowiedzialności prawnej, a także do wyrównania szkód
będących następstwem niewykonania tych prac,
6) wyłączania wykorzystywanych urządzeń i światła oraz zaprowadzenia porządku
w pomieszczeniach ogólnego użytkowania po zakończeniu korzystania z nich,
7) usuwania śniegu zalegającego na balkonie lub loggii oraz do udrożnienia
rur odpływowych w celu zapobieżenia zalewania balkonów lub loggii położonych
na niższych kondygnacjach budynku,
8) utrzymywania w czystości okien w pomieszczeniach gospodarczych przez nich
użytkowanych,
9) wykładania tzw. gabarytów i ich składowania w obrębie altanek śmietnikowych
na dwa dni przed ustalonym harmonogramem ich wywozu przez Miasto Poznań,
10) segregacji odpadów komunalnych oraz wrzucania ich do odpowiednich pojemników,
11) zamówienia kontenera na odpady w przypadku prowadzenia prac remontowo -
budowlanych jak również wymiany okien lub drzwi,
12) usuwania we własnym zakresie elektrośmieci, części samochodowych itp.
§7
W razie niedokonania przez mieszkańca niezbędnych prac i czynności, o których mowa
w § 6 pkt. 1 i 3, Spółdzielnia po bezskutecznym wezwaniu, przeprowadzi naprawę lokalu,
urządzeń lub uszkodzeń, obciążając mieszkańca takiego lokalu kosztami wykonanych robót.
§8
Prowadzenie w lokalu mieszkalnym działalności handlowej, rzemiosła oraz wykonywanie
prac nakładczych bez pozytywnej opinii Rady Osiedla i zgody Zarządu Spółdzielni jest
zabronione. W przypadku uzyskania zgody, wykonywanie tych zajęć nie może zakłócać
spokoju mieszkańców budynku ani naruszać bezpieczeństwa i higieny otoczenia.
W przypadku, gdy cały lokal zostanie przeznaczony na takie cele, wymagana jest zgoda
Zarządu oraz decyzja właściwego organu Urzędu Miasta o zmianie sposobu przeznaczenia
całego lokalu.
§9
1. Zakres przebudowy w lokalach musi być przedstawiony w projekcie po uzgodnieniu
z administracją, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sztuką budowlaną
oraz otrzymaniem pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni.
2. Zakres prac ingerujących w elewację, konstrukcję budynku lub zmieniających układ ścian
działowych, otworów okiennych lub drzwiowych wymaga sporządzenia projektu
budowlanego, uzyskania pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni oraz pozwolenia
na budowę lub zgłoszenia zgodnie z przepisami prawa budowlanego, wydanego przez
właściwy organ Urzędu Miasta.
3. Malowanie balkonów i loggii zgodnie z zatwierdzonym projektem kolorystyki budynku.
§10
Zabrania się naprawiania lub wymiany we własnym zakresie bezpieczników elektrycznych,
poza obrębem lokalu (na klatkach schodowych, w piwnicach). Upoważniona do tego jest
wyłącznie administracja lub Pogotowie Energetyczne.
§11
O wszelkich zauważonych nieprawidłowościach w działaniu instalacji gazowej należy
natychmiast zawiadomić administrację lub Pogotowie Gazowe.
§12
Samowolne zrywanie zabezpieczeń i wchodzenie do pomieszczeń administracyjnych
oraz na dachy budynków i do pomieszczeń technicznych jest zabronione.
§13
1. Montaż przez mieszkańców wszelkiego rodzaju instalacji, w tym anten radiowych
lub telewizyjnych na dachach i elewacjach budynków oraz kamer monitoringu wizyjnego
na klatkach schodowych i elewacjach jest zabroniony.
2. Zabrania się montażu w mieszkaniach urządzeń odprowadzających zanieczyszczenia
stałe lub ciekłe do przewodów wentylacyjnych lub szacht.
§14
Kontrolę stanu technicznego lokali oraz urządzeń i instalacji przeprowadzają pracownicy
Spółdzielni lub upoważnione przez nią podmioty.
Rozdział III. Utrzymanie porządku, czystości i estetyki osiedla.
§15
Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny
w lokalach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
§16
Zabrania się wrzucania jakichkolwiek odpadów stałych do muszli klozetowych, umywalek,
wanien i zlewozmywaków.
§17
Wyrzucanie z balkonów, loggii lub przez okna śmieci, niedopałków oraz trzepanie
np. chodników, pościeli i obrusów na balkonach, loggiach, w oknach i na klatkach
schodowych jest zabronione.
W przypadku zanieczyszczenia budynku lub jego otoczenia sprawca jest zobowiązany
do przywrócenia porządku.
§18
Trzepanie dywanów i innych przedmiotów w miejscach do tego przeznaczonych może
odbywać się w godzinach od 800 – 1200 i 1600 - 2000 w dni robocze.
§19
Podlewanie kwiatów powinno odbywać się tak, aby woda nie niszczyła elewacji budynku i nie
ściekała na położone niżej okna, balkony i loggie.
§20
Zabrania się niszczenia zieleni oraz infrastruktury spółdzielczej.
§21
W razie zaistnienia konieczności dokonania w jednym terminie dezynsekcji, dezynfekcji lub
deratyzacji budynku wszyscy jego mieszkańcy zobowiązani są, na wezwanie administracji,
do udostępnienia swoich lokali w wyznaczonym terminie.
§22
Parkowanie pojazdów dozwolone jest wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych.
Wyznaczanie przez administrację miejsc parkingowych dla inwalidów wymaga ich odrębnego
oznakowania.
§23
Zakazuje się parkowania pojazdów spalinowych w taki sposób, aby tył pojazdu był
skierowany w stronę okien budynku, chyba że tablice informacyjne wskazują inaczej.
Zakazuje się parkowania i uruchamiania pojazdów spalinowych w prześwitach budynków
oraz wjeżdżania i parkowania na chodnikach i trawnikach osiedlowych.
§24
Zakazuje się parkowania samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy
całkowitej), autobusów i przyczep na miejscach wyznaczonych do parkowania w strefie
zamieszkania.
§25
Zakazuje się mycia samochodów oraz dokonywania ich napraw na terenach osiedli.
§26
Motocykli, skuterów i rowerów nie wolno przechowywać na klatkach schodowych,
w wiatrołapach ani w korytarzach piwnic.
§27
Zagospodarowanie terenów niezabudowanych leży w gestii Spółdzielni, w tym również
w zakresie zagospodarowania ich drzewami, krzewami lub inną roślinnością. Mieszkańcy
mogą uczestniczyć w rozwoju i upiększaniu swojego otoczenia, przy czym wszelkie elementy
zagospodarowania terenów niezabudowanych, w tym nasadzenia roślin należy wykonywać
za zgodą administracji.
Rozdział IV. Pranie i suszenie bielizny.
§28
Zajmowanie pralni i suszarni na inne cele, w przypadku, gdy wszyscy mieszkańcy danej
nieruchomości lub budynku nie używają ich na cele zgodne z ich przeznaczeniem, wymaga
zgody administracji oraz wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty z tytułu ich
najmu.
§29
Z urządzeniami w pralni i suszarni należy obchodzić się z należytą ostrożnością
i starannością, aby nie dopuścić do ich uszkodzenia i dewastacji. Po zakończeniu
korzystania z pralni lub suszarni należy je przewietrzyć, posprzątać i zdać klucze
gospodarzowi domu, który zobowiązany jest do sprawdzenia stanu urządzeń, z wyłączeniem
sytuacji, gdy wszyscy korzystający z pralni lub suszarni takie klucze posiadają.
§30
Zabrania się prania w celach zarobkowych w pomieszczeniach pralni.
§31
Zabrania się użytkowania loggii i balkonów w sposób istotnie naruszający estetykę budynku.
Rozdział V. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
§32
W razie pożaru należy natychmiast zawiadomić Straż Pożarną oraz w miarę możliwości
administrację. Do czasu przybycia Straży Pożarnej należy podjąć czynności ograniczające
rozszerzanie się pożaru i zmierzające do jego ugaszenia.
§33
Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów przeciwpożarowych
w lokalach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
§34
Zabrania się przechowywania materiałów łatwopalnych i wybuchowych w lokalach,
piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz zastawiania korytarzy
piwnicznych, klatek schodowych i przejść wszelkimi sprzętami.
§35
Zabrania się prowadzenia prac uciążliwych w pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz
piwnicach i podłączania się do administracyjnych obwodów energii elektrycznej.
§36
Zabrania się przechowywania jakichkolwiek materiałów oraz montowania urządzeń w
szachtach technicznych, tj. kanałach gazowych, elektrycznych, wentylacyjnych i wodno-
kanalizacyjnych znajdujących się w mieszkaniach lub klatkach schodowych budynków.
§37
Zabrania się grillowania na balkonach i loggiach budynków.
§38
Zabrania się palenia tytoniu w pomieszczeniach wspólnego użytkowania tj. w pralniach,
suszarniach, piwnicach, wiatrołapach, klatkach schodowych, kabinach wind.
Data utworzenia: