Regulaminy
Verdana | Arial | Times New Roman

Regulamin porządku domowego i współżycia mieszkańców Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
                 REGULAMIN 
        porządku domowego i współżycia mieszkańców 
          w Poznańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej


 Na podstawie § 68 Statutu PSM uchwala się, co następuje: 

 Rozdział I. Postanowienia ogólne

                    §1
 Celem niniejszego regulaminu jest ustalenie obowiązków mieszkańców lokali PSM 
 w zakresie:
      1) utrzymania w należytym stanie technicznym budynków i ich otoczenia, 
        a także pomieszczeń oraz znajdujących się w nich urządzeń i instalacji,
      2) utrzymania porządku, higieny i estetyki osiedli,
      3) korzystania z urządzeń i pomieszczeń ogólnego użytkowania,
      4) zabezpieczenia przeciwpożarowego,
      5) współżycia społecznego.

                    §2
 W treści niniejszego regulaminu używane będą następujące skróty określeń:
   − Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie określana słowem „Spółdzielnia”, 
   − administracja osiedla będzie określana słowem „administracja”,
   − lokal mieszkalny i użytkowy będzie określany słowem „lokal”,
   − członek Spółdzielni, właściciel lokalu, najemca lokalu z zawartą umową ze
     Spółdzielnią będzie określony słowami „osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu”, 
   − osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu oraz używająca lokalu bez tytułu
     prawnego, najemca lub podnajemca lokalu i osoby zamieszkujące łącznie
     z wcześniej wymienionymi będą określone słowem „mieszkaniec”.

                    §3
Mieszkaniec na terenie Spółdzielni jest zobowiązany do przestrzegania niniejszego 
regulaminu zgodnie z § 11 ust. 1 Statutu oraz jest odpowiedzialny za przestrzeganie go 
przez osoby, których prawa reprezentuje (członkowie rodziny, goście, pracownicy, klienci 
itp.).

                    §4
Budynki, ich otoczenie oraz wszelkie pomieszczenia i urządzenia znajdujące się w osiedlach 
spółdzielczych powinny być otoczone właściwą opieką i poszanowaniem.


Rozdział II. Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a mieszkańcem w zakresie 
      utrzymania w należytym stanie technicznym budynków, ich otoczenia, 
      urządzeń, instalacji oraz lokali.

                    §5
Administracja zobowiązana jest do:
  1) systematycznego dbania o stan techniczny i sanitarno-porządkowy budynków oraz 
   ich części wspólnych,
  2) mycia okien, lamperii i balustrad na klatkach schodowych, co najmniej 2 razy w roku,  
   w okresie wiosennym i jesiennym,
  3) dostarczania korespondencji, w tym poprzez wrzucanie jej do tzw. „euroskrzynek”. 
   Korespondencja przekazana poprzez euroskrzynki traktowana jest jako skutecznie 
   doręczona,
   4) wywieszania na klatkach schodowych i tablicach ogłoszeniowych informacji 
     kierowanych do mieszkańców w tym harmonogramu wywozu tzw. gabarytów przez 
     Miasto Poznań,
   5) zapewnienia:
     a) oświetlenia numerów porządkowych budynków,
     b) oświetlenia klatek schodowych,
     c) oświetlenia pomieszczeń ogólnego użytkowania,
     d) dogodnego dojścia do domów i lokali,
     e) możliwości składowania przez mieszkańców odpadów komunalnych w 
        wyznaczonych miejscach.

                               §6
Mieszkaniec jest zobowiązany do:
   1) utrzymywania lokalu w należytym stanie technicznym oraz sanitarno- 
     epidemiologicznym,
   2) utrzymywania porządku i czystości stopni oraz podestów na klatkach schodowych (z 
     wyjątkiem wiatrołapów i awaryjnych klatek schodowych w budynkach wysokich), 
     korytarzach oraz w pomieszczeniach ogólnego użytkowania, zgodnie z grafikiem 
     umieszczonym przez administrację.
     Dopuszcza się możliwość przyjęcia powyższych czynności przez administrację lub 
     zlecenia ich podmiotom zewnętrznym po wyrażeniu zgody przez ponad połowę osób 
     posiadających tytuł prawny do lokalu w danej nieruchomości lub w klatce schodowej. 
     Ustaje wtedy obowiązek sprzątania określony w zdaniu pierwszym powyżej. W 
     sytuacji, gdy porządek lub utrzymanie czystości w danej nieruchomości lub klatce 
     schodowej nie są realizowane, administracja współdziałając z Radą Osiedla powinna 
     przejąć te obowiązki lub zlecić sprzątanie podmiotowi zewnętrznemu,
   3) naprawy bądź ponoszenia wszelkich kosztów związanych z usuwaniem wszelkich 
     uszkodzeń powstałych z winy mieszkańca lub osoby, która jego prawa reprezentuje.
   4) natychmiastowego zgłaszania administracji zauważonych uszkodzeń wszelkich 
     urządzeń oraz instalacji znajdujących się w lokalu, budynku lub jego otoczeniu oraz 
     w razie potrzeby, powiadamiania odpowiednich służb ratowniczych,
   5) umożliwienia wstępu do zajmowanego lokalu służbom technicznym administracji 
     lub pracownikom upoważnionych przez administrację firm w celu dokonania 
     niezbędnych napraw lub wymiany instalacji oraz urządzeń, a także w celu usunięcia 
     uszkodzeń - pod rygorem odpowiedzialności prawnej, a także do wyrównania szkód 
     będących następstwem niewykonania tych prac,
   6) wyłączania wykorzystywanych urządzeń i światła oraz zaprowadzenia porządku 
     w pomieszczeniach ogólnego użytkowania po zakończeniu korzystania z nich,
   7) usuwania śniegu zalegającego na balkonie lub loggii oraz do udrożnienia 
     rur odpływowych w celu zapobieżenia zalewania balkonów lub loggii położonych 
     na niższych kondygnacjach budynku,
   8) utrzymywania w czystości okien w pomieszczeniach gospodarczych przez nich 
     użytkowanych,
   9) wykładania tzw. gabarytów i ich składowania w obrębie altanek śmietnikowych 
     na dwa dni przed ustalonym harmonogramem ich wywozu przez Miasto Poznań,
   10) segregacji odpadów komunalnych oraz wrzucania ich do odpowiednich pojemników,
   11) zamówienia kontenera na odpady w przypadku prowadzenia prac remontowo - 
     budowlanych jak również wymiany okien lub drzwi,
   12) usuwania we własnym zakresie elektrośmieci, części samochodowych itp.

                               §7
W razie niedokonania przez mieszkańca niezbędnych prac i czynności, o których mowa 
w § 6 pkt. 1 i 3, Spółdzielnia po bezskutecznym wezwaniu, przeprowadzi naprawę lokalu, 
urządzeń lub uszkodzeń, obciążając mieszkańca takiego lokalu kosztami wykonanych robót.

                               §8
Prowadzenie w lokalu mieszkalnym działalności handlowej, rzemiosła oraz wykonywanie 
prac nakładczych bez pozytywnej opinii Rady Osiedla i zgody Zarządu Spółdzielni jest 
zabronione. W przypadku uzyskania zgody, wykonywanie tych zajęć nie może zakłócać 
spokoju mieszkańców budynku ani naruszać bezpieczeństwa i higieny otoczenia. 
W przypadku, gdy cały lokal zostanie przeznaczony na takie cele, wymagana jest zgoda 
Zarządu oraz decyzja właściwego organu Urzędu Miasta o zmianie sposobu przeznaczenia 
całego lokalu.

                              §9
1. Zakres przebudowy w lokalach musi być przedstawiony w projekcie po uzgodnieniu 
   z administracją, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i sztuką budowlaną 
   oraz otrzymaniem pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni.
2. Zakres prac ingerujących w elewację, konstrukcję budynku lub zmieniających układ ścian 
   działowych, otworów okiennych lub drzwiowych wymaga sporządzenia projektu 
   budowlanego, uzyskania pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni oraz pozwolenia 
   na budowę lub zgłoszenia zgodnie z przepisami prawa budowlanego, wydanego przez 
   właściwy organ Urzędu Miasta.
3. Malowanie balkonów i loggii zgodnie z zatwierdzonym projektem kolorystyki budynku.

                              §10
Zabrania się naprawiania lub wymiany we własnym zakresie bezpieczników elektrycznych, 
poza obrębem lokalu (na klatkach schodowych, w piwnicach). Upoważniona do tego jest 
wyłącznie administracja lub Pogotowie Energetyczne.

                              §11
O wszelkich zauważonych nieprawidłowościach w działaniu instalacji gazowej należy 
natychmiast zawiadomić administrację lub Pogotowie Gazowe.

                              §12
Samowolne zrywanie zabezpieczeń i wchodzenie do pomieszczeń administracyjnych 
oraz na dachy budynków i do pomieszczeń technicznych jest zabronione.

                              §13
1. Montaż przez mieszkańców wszelkiego rodzaju instalacji, w tym anten radiowych 
   lub telewizyjnych na dachach i elewacjach budynków oraz kamer monitoringu wizyjnego 
   na klatkach schodowych i elewacjach jest zabroniony.
2. Zabrania się montażu w mieszkaniach urządzeń odprowadzających zanieczyszczenia 
   stałe lub ciekłe do przewodów wentylacyjnych lub szacht.

                              §14
Kontrolę stanu technicznego lokali oraz urządzeń i instalacji przeprowadzają pracownicy 
Spółdzielni lub upoważnione przez nią podmioty.

Rozdział III. Utrzymanie porządku, czystości i estetyki osiedla.

                              §15
Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny 
w lokalach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
                              §16
Zabrania się wrzucania jakichkolwiek odpadów stałych do muszli klozetowych, umywalek, 
wanien i zlewozmywaków.

                              §17
Wyrzucanie z balkonów, loggii lub przez okna śmieci, niedopałków oraz trzepanie 
np. chodników, pościeli i obrusów na balkonach, loggiach, w oknach i na klatkach 
schodowych jest zabronione.
W przypadku zanieczyszczenia budynku lub jego otoczenia sprawca jest zobowiązany 
do przywrócenia porządku.

                              §18
Trzepanie dywanów i innych przedmiotów w miejscach do tego przeznaczonych może 
odbywać się w godzinach od 800 – 1200 i 1600 - 2000 w dni robocze.

                              §19
Podlewanie kwiatów powinno odbywać się tak, aby woda nie niszczyła elewacji budynku i nie 
ściekała na położone niżej okna, balkony i loggie.

                              §20
Zabrania się niszczenia zieleni oraz infrastruktury spółdzielczej.

                              §21
W razie zaistnienia konieczności dokonania w jednym terminie dezynsekcji, dezynfekcji lub 
deratyzacji budynku wszyscy jego mieszkańcy zobowiązani są, na wezwanie administracji, 
do udostępnienia swoich lokali w wyznaczonym terminie.

                              §22
Parkowanie pojazdów dozwolone jest wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. 
Wyznaczanie przez administrację miejsc parkingowych dla inwalidów wymaga ich odrębnego 
oznakowania.

                              §23
Zakazuje się parkowania pojazdów spalinowych w taki sposób, aby tył pojazdu był 
skierowany w stronę okien budynku, chyba że tablice informacyjne wskazują inaczej. 
Zakazuje się parkowania i uruchamiania pojazdów spalinowych w prześwitach budynków 
oraz wjeżdżania i parkowania na chodnikach i trawnikach osiedlowych.

                              §24
Zakazuje się parkowania samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy 
całkowitej), autobusów i przyczep na miejscach wyznaczonych do parkowania w strefie 
zamieszkania.

                              §25
Zakazuje się mycia samochodów oraz dokonywania ich napraw na terenach osiedli.

                              §26
Motocykli, skuterów i rowerów nie wolno przechowywać na klatkach schodowych, 
w wiatrołapach ani w korytarzach piwnic.

                              §27
Zagospodarowanie terenów niezabudowanych leży w gestii Spółdzielni, w tym również 
w zakresie zagospodarowania ich drzewami, krzewami lub inną roślinnością. Mieszkańcy 
mogą uczestniczyć w rozwoju i upiększaniu swojego otoczenia, przy czym wszelkie elementy 
zagospodarowania terenów niezabudowanych, w tym nasadzenia roślin należy wykonywać 
za zgodą administracji.


Rozdział IV. Pranie i suszenie bielizny.

                              §28
Zajmowanie pralni i suszarni na inne cele, w przypadku, gdy wszyscy mieszkańcy danej 
nieruchomości lub budynku nie używają ich na cele zgodne z ich przeznaczeniem, wymaga 
zgody administracji oraz wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty z tytułu ich 
najmu.

                              §29
Z urządzeniami w pralni i suszarni należy obchodzić się z należytą ostrożnością 
i starannością, aby nie dopuścić do ich uszkodzenia i dewastacji. Po zakończeniu 
korzystania z pralni lub suszarni należy je przewietrzyć, posprzątać i zdać klucze 
gospodarzowi domu, który zobowiązany jest do sprawdzenia stanu urządzeń, z wyłączeniem 
sytuacji, gdy wszyscy korzystający z pralni lub suszarni takie klucze posiadają.

                              §30
Zabrania się prania w celach zarobkowych w pomieszczeniach pralni.

                              §31
Zabrania się użytkowania loggii i balkonów w sposób istotnie naruszający estetykę budynku.


Rozdział V. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.

                              §32
W razie pożaru należy natychmiast zawiadomić Straż Pożarną oraz w miarę możliwości 
administrację. Do czasu przybycia Straży Pożarnej należy podjąć czynności ograniczające 
rozszerzanie się pożaru i zmierzające do jego ugaszenia.

                              §33
Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani do przestrzegania przepisów przeciwpożarowych 
w lokalach, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania.

                              §34
Zabrania się przechowywania materiałów łatwopalnych i wybuchowych w lokalach, 
piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz zastawiania korytarzy 
piwnicznych, klatek schodowych i przejść wszelkimi sprzętami.

                              §35
Zabrania się prowadzenia prac uciążliwych w pomieszczeniach wspólnego użytkowania oraz 
piwnicach i podłączania się do administracyjnych obwodów energii elektrycznej.

                              §36
Zabrania się przechowywania jakichkolwiek materiałów oraz montowania urządzeń w 
szachtach technicznych, tj. kanałach gazowych, elektrycznych, wentylacyjnych i wodno- 
kanalizacyjnych znajdujących się w mieszkaniach lub klatkach schodowych budynków.

                              §37
Zabrania się grillowania na balkonach i loggiach budynków.

                              §38
Zabrania się palenia tytoniu w pomieszczeniach wspólnego użytkowania tj. w pralniach, 
suszarniach, piwnicach, wiatrołapach, klatkach schodowych, kabinach wind.
Data utworzenia:


Deklaracja dostępności